Breng meer fun in duurzame verandering

Van wet naar wil

Artikel    |    26 oktober 2023    |    3 minuten

Voor eigenlijk elke organisatie kunnen we het woord ‘continuïteit’ wel vervangen door ‘toekomstbestendigheid’. Is het hetzelfde? Nee, continuïteit is echt anders dan toekomstbestendigheid. Iets van ‘houden wat we hebben’ naar ‘zorgen dat we er klaar voor zijn’. Voel je het verschil? Bij het één zak je een beetje in en bij het andere gaan je ogen vonkelen en ondernemershanden jeuken. Omdat voor vrijwel elke organisatie de omgeving snel verandert, is continuïteit meer een randvoorwaarde en toekomstbestendigheid de doorslaggevende factor.

Het onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland geeft een helder handvat. Organisaties die zich richten op de toekomst – en van daaruit kijken naar wat er vandaag nodig is – inspireren meer. Zij hebben de (klant- en arbeidsmarkt-) aandacht, waar anderen zo hard om vechten. Organisaties die weten aan welke toekomst zij willen bouwen, blijken meer flexibel en meer bevlogen. Goede kans dat zij hun toekomstbeeld ook kunnen realiseren.

Dát organisaties heel veel te doen hebben als het gaat om het opheffen van de negatieve footprint is evident. Niet alleen omdat leiders, ondernemers en medewerkers het willen, maar ook omdat het moet. Je hoorde vast en zeker al vaker over CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Weet je daar als commissaris, directeur, leider, manager of toezichthouder nog niet veel van af, ga dan zeker op zoek naar kennis. De wetgever gaat faciliteren wat we eigenlijk allemaal wel willen: duurzaam, verantwoord ondernemerschap de norm maken. De grootste bedrijven in Europa maken dit jaar al flinke stappen op dit terrein en via ketenwerking (en ketenwetgeving) raakt het binnen de kortste keren elke organisatie.

Het nadeel aan zo’n Europese richtlijn is dat er ineens heel veel moet. Je moet je (negatieve) impact in kaart brengen, er metingen op uitvoeren, beleid maken om de footprint te verminderen en erover rapporteren. Inderdaad: daar gaat flink wat geld en werk in zitten. Dat roept natuurlijk weerstand op. Mijn suggestie: maar je niet druk over dingen die je toch niet kunt veranderen, maak er een inspirerende reis van. Dat werkt!

Want, daar waar de wetgever nu aandringt op ondernemerschap dat beter omgaat met mens, markt, milieu en maatschappij, weten we uit talloze onderzoeken dat mensen dat best graag willen. En organisaties die een beetje doorpakken op het gebied van impactondernemen, hebben daar nu ook voordelen van. Op de arbeidsmarkt, maar ook bij klanten die aantoonbaar liever samenwerken met een organisatie die goed doet voor de wereld.

Maakt dus van de ‘wet’ een ‘wil’. Omarm de ontwikkeling en versnel ‘m. Zie de wet als de wind in de rug in de richting die de organisatie tóch al op wilde gaan. Maak het inspirerend en leuk. Zoals de Nederlandse CEO van Too Good to Go – al 5 jaar het meest inspirerende bedrijf voor Nederlanders – al zei: als we de wereld willen verbeteren, moeten we een leuker feestje geven dan de partijen die de wereld vervuilen.

Deze column is geschreven door NCD-lid Joris van Zoelen van Synergie.

Wil je meer weten over impactondernemen, over hoe je als organisatie de transformatie oppakt en hoe CSRD in je voordeel kan werken? Neem dan deel aan het kosteloze online spreekuur met Joris van Zoelen op donderdag 9 november van 13.00 tot 14.00.

Meld je aan via communicatie@ncd.nl

Bijdrage door
NCD

Gerelateerde artikelen

Bekijk alles
No image